|
Doktorjelölti ösztöndíjasok - 2011 |
|
Az értekezésben egy tetszőleges méretű közúti hálózat bármely részhálózatán kialakított megfordítható irányú forgalmi sáv modellezését vizsgáljuk. Ennek során, bármely részhálózaton történő irányváltás esetén a hálózat egyes elemeinek funkciói és az elemei közötti kapcsolatok megszűnnek, helyettük új kapcsolatok és új funkciójú elemek lépnek működésbe. Az optimálás érdekében, a hálózat több részhálózatán egymástól függetlenül is megváltozhat az irány. Ez a modell, a hálózati folyamatok (pl. jármű sűrűségek) optimális irányításánál egy új elvű irányítás megvalósítására ad lehetőséget, amely a hálózati gráf struktúrájának dinamikus változtatásával történik. A modellben, ahogy a valóságban is, a szóban forgó geometriai elemek természetesen nem szűnnek meg, de új funkciójuk és kapcsolatrendszerük következtében egy variábilis hálózatot alkotnak.
A kutatás gyakorlati eredménye elsősorban az, hogy a rendelkezésre álló kapacitások bővítését szolgálja, ezért az arra alkalmas helyeken célszerű a változtatható irányú forgalmi sávokat alkalmazni. Figyelembe kell venni a különböző környezeti és társadalmi adottságokból adódó igényeket is és ezeknek megfelelően eltérő módon célszerű kiépíteni az egyes helyeken alkalmazható változtatható irányú forgalmi sávokat.