|
BMe Kutatói pályázat |
|
A kompozit anyagokat (szálerősítéses műanyagokat) széleskörűen alkalmazzák a repülőgépiparban, a sporteszközökhöz, a közlekedésben és újabban egyre nagyobb mértékben az építőiparban is [2]. Ez elsősorban kedvező tulajdonságaiknak köszönhető: magas a fajlagos szilárdságuk, jók a fáradási tulajdonságaik, ellenállnak a környezeti hatásoknak, ami kompenzálja a magas anyagárakat. A hagyományos szerkezeti anyagokhoz (pl. acél, vasbeton) szokott tervezőmérnök új kihívásokkal szembesül, ha kompozit szerkezeteket kell terveznie vagy alkalmaznia. Kellő ismeret hiányában kellemetlen meglepetések érhetik.
A rudak (gerendák és oszlopok) fontos szerkezeti elemek. Ezek tradicionális anyagokkal való méretezése a napi tervezés rutinfeladata. A fent említett kedvező tulajdonságai miatt ma már széleskörűen alkalmaznak kompozit rudakat.
A kompozitok viselkedése jelentősen eltér a hagyományos anyagokétól, ezért a hagyományos tervezési módszerek és „ökölszabályok” nem működnek. Emiatt nagyon fontos, hogy (i) megértsük a kompozitok viselkedését, (ii) új elméleteket fejlesszünk ki és (iii) tervezési módszereket dolgozzunk ki.
Kompozitszerkezetek esetében nemcsak a szerkezet
alakját tervezzük meg, hanem a rúdban futó szálak irányát is: úgy helyezzük el
őket, hogy a teherbírás a lehető legnagyobb legyen. Gerendákban és oszlopokban a
tengelyirányú feszültségek a legnagyobbak, így a szálak többsége is
tengelyirányú. Ennek sajnos két hátránya is van.
Ha a szálak zömmel tengelyirányban futnak, akkor a szerkezet nyírási merevsége viszonylag alacsony. Acél
esetén a rugalmassági modulus és a nyírási rugalmassági modulus E/G aránya
körülbelül 2,5, üvegszálas epoxi esetén 10-15, egyirányú
szálakat tartalmazó grafit epoxi esetében viszont az E/G akár 40 is lehet. Így a nyírási
deformáció figyelembevétele alapvető fontosságú.
Ezen kívül csekély mennyiségű keresztirányú szál esetén a keresztmetszet
torzulhat és hajlamossá válhat a lokális horpadásra.
Ha a szálak nem kiegyensúlyozott módon vannak elhelyezve, akkor a rúd
igen furcsa viselkedést mutat: húzás esetén elcsavarodik és síkbeli terhelésre
is térben deformálódik. Ezt a viselkedést a hagyományos rúdelmélet nem képes
modellezni.
Rúdelmélet (Pluzsik Anikóval)
A kompozit
rúdelméletek összefoglalása megtalálható [5]-ben. Meg kell jegyeznünk, hogy
jóllehet számos elméletet publikáltak (a legismertebb a Bernoullitól származó,
sík keresztmetszetek elvére alapított elmélet), még sincs olyan rúdelmélet, amely
az összes fent felsorolt hatást figyelembe tudná venni. Az a célunk, hogy egy
általánosan használható rúdelméletet fejlesszünk ki.
Vékony falú rudak lokális horpadása (Tarján Gabriellával)
Ha vékony falú
kompozit rudakat axiálisan terhelünk, hajlítunk vagy nyírunk, akkor a falak
(lokálisan) horpadhatnak. A vékony falú rudak horpadása axiális teherre
megoldottnak tekinthető [2, 5], de a keresztirányban terhelt rudak horpadása még
nem kellően feltárt, és ez nagyon fontos kérdés a gerendák tervezésében. A
kutatás keretében végre kívánjuk hajtani az általánosan terhelt rudak lokális
horpadásának vizsgálatát.
Gerendákon nyugvó kompozit lemezek
rezgésvizsgálata (Kulcsár Bélával)
A lakóépületek gyakori szerkezetei a bordás lemezek, a kompozit lemezek és a fafödémek. Nagyobb támaszközök esetén az
alkalmazás korlátja lehet a szerkezet alacsony sajátfrekvenciája, amely rontja a
komfortérzetet. Ezeket a födémeket ortotrop (kompozit) lemezként lehet
számítani. A szabadon feltámaszkodó ortotrop lemezek rezgésének számítására
szolgáló,
széleskörűen alkalmazott összefüggéseket az [5] monográfiában gyűjtöttük össze.
Sajnos ezek a képletek gyakran túlbecsülik a födémek merevségét, elsősorban azért, mert nem veszik figyelembe a megtámasztó gerendák lehajlását. Ebben a kutatásban meg kívánjuk határozni a gerendákkal megtámasztott kompozit lemezek rezgésidejét, és az eredményeket kísérletekkel fogjuk verifikálni.
Gyakran alkalmaznak szálerősítéses műanyaggal (FRP-vel) erősített
vasbeton oszlopokat, mivel a közrefogott beton szilárdsága
jelentősen megnő és így az oszlop teherbírása is növekszik. Számos modell és
kísérleti eredmény is található központosan nyomott oszlopokra, lényegesen
kevesebb külpontos nyomás esetére. Ráadásul ez utóbbi esetben a publikált
modellek jelentősen túlbecsülik a kísérletben kapott teherbírási eredményeket.
Olyan modellt kívánunk kifejleszteni, amelyik megbízhatóan tudja számítani a
külpontosan terhelt FRP-vel erősített vasbeton oszlopok teherbírását.
Az új rúdelmélet levezetéséhez a következő lépéseket fogjuk végrehajtani: először megoldjuk a rúd parciális differenciálegyenletét analitikusan oly módon, hogy a tengelyirányban trigonometrikus függvényt tételezünk fel. A megoldást végrehajtjuk mind az 1D (rúd) mind a 3D (héj) modellre. A helyettesítő merevségeket – a keresztmetszeti deformációkra tett apriori feltételezés nélkül – határátmenet-képzéssel származtatjuk.
A lokális horpadásszámítás alapgondolata,
hogy a rúdfalakat lemezekkel helyettesítjük, amelyeket a szomszédos falak
rugalmasan megtámasztanak [2, 9]. A számítás kulcsa így a rugalmasan
megtámasztott lemezek kritikus terhének meghatározása [8]. Ezek segítségével a
lokális horpadás is számítható [9].
A kompozit födémek rezgésvizsgálatához
összekapcsoljuk (i) a kompozit gerendák és ortotrop lemezek rezgésének
eredményeit [5] és (ii) az összegzési tételeket. Az eredményeket kísérletekkel
is verifikáljuk. Olyan egyszerű összefüggéseket vezetünk le, amelyek közvetlenül
alkalmazhatók a tervezésben.
Numerikus modellt dolgozunk ki az FRP-vel
erősített vasbeton oszlop vizsgálatára, amely a beton igen pontos, Papanikolaoutól
és Kappos-tól származó modelljén alapul. Ezekkel várhatóan meg tudjuk magyarázni
az irodalomban található furcsa jelenségeket [10]. Eredményeinket kísérletekkel
is alátámasztjuk.
Korábban levezettünk olyan rúdelméleteket [5, 6],
amelyek képesek figyelembe venni az axiális-elcsavarodási és a
hajlítási-elcsavarodási keresztmerevségeket. A síkbeli nyíráselméletet
csavarásra általánosítottuk [5].
A kompozit rudak fokozottan érzékenyek a kihajlásra, és a hosszabb rudak a tengelyre merőleges teher hatására
kifordulhatnak. Ezeket a problémákat megoldottuk [1, 5].
Ahogy írtuk, az axiálisan terhelt kompozit rudak egy fontos tönkremeneteli
formája a lokális horpadás, egy dobozszelvény felső öve például az ábrán vázolt
módon meghullámosodhat.
Ez alapvető kérdés a kompozit rudak tervezésél. Axiális nyomás és
egyszerű hajlítás esetén ezt a problémát megoldottuk és publikáltuk [2, 5].
Rúdelméletek alkalmazásai
Sok esetben közvetlenül alkalmaznak rudakat (pl. repülőkben és épületekben), de még számos olyan terület van, ahol a rúdmodelleket lehet alkalmazni.
Sílécek és hódeszkák például kompozit
szendvics-rúdként modellezhetők és így lehetővé válik ezek komplett dinamikai
modellezése is. Ilyen módon jobb sporteszközöket lehet tervezni, és csökkenteni
lehet a terepen végrehajtandó költséges kísérletek számát
[4].
Magasházak földrengés-vizsgálatánál a
házat egy konzolrúddal modellezhetjük [3], és ilyen módon igen egyszerűen meghatározhatjuk az épületre ható földrengésterheket.
A levezetett rúdmodell lehetővé teszi, hogy
kompozit rudakat pontosabban számoljunk, és így „jobb” (olcsóbb és
biztonságosabb) szerkezeteket készítsünk. Ez éppúgy igaz lehet egy
födémgerendára, mint egy szélturbina lapátjára, de akár egy golfütőre is.
A
lokális horpadásvizsgálati és födémrezgés-eredmények olyan eszközt adnak a
tervező kezébe, amellyel gyorsan és pontosan tud megbízható szerkezetet
tervezni. Reményünk szerint az FRP-val erősített vasbeton oszlop vizsgálatára
elkészített modellünk – egyedüliként – képes lesz megbízhatóan számítani ezeket a
szerkezeteket.
Az eddig publikált eredményeink és
hivatkozásaik megtalálhatók a KPA (MTMT) adatbázisban. A mérnöki gyakorlatban
való fontossága miatt egyet emelünk ki: az axiálisan terhelt oszlopok lokális
horpadásvizsgálatára levezetett összefüggéseinket mint legjobban használhatót
javasolják alkalmazni, többek közt pl. L. Banks monográfiájában (Composites for
Construction, Whiley, 2006).